Wszyscy, którzy nie chcą lub z jakiś względów nie mogą postawić garażu, lub po prostu potrzebują dodatkowego zadaszenia, mogą zdecydować się na ustawienie wiaty garażowej. Artykuł ten informuje o:
• obowiązujących przepisach prawnych
• sposobach wznoszenia wiaty i jej fundamentów z użyciem tekturowych tulei szalunkowych
• uwarunkowaniach i sposobach utwardzania podłoża
• zaletach wiat garażowych
Wiata garażowa bez czasochłonnych formalności
Według art. 29 ust.1 pkt 2 Prawa budowlanego na budowę wiaty garażowej o powierzchni zabudowy nieprzekraczającej 35 m2 nie musimy uzyskiwać pozwolenia na budowę. W art. 29 ust.1 pkt 2c możemy przeczytać, że pozwolenia nie wymagają wiaty o powierzchni zabudowy do 50 m2, pod warunkiem, że są usytuowane na działce, na której znajduje się budynek mieszkalny lub przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe. Łączna liczba tych wiat nie może przekraczać wtedy dwóch na każde 1000 m2 powierzchni.
Wiata to prosta konstrukcja
Jeśli inwestor decyduje się na samodzielne wznoszenie wiaty, to najlepszym wyborem pozostaje drewno i/lub aluminium wsparte na fundamentach punktowych – przykładowo w postaci tzw. stopy. To sprawdzony i pewny sposób podparcia takiej budowli. Uniknąć komplikacji i żmudnych prac ziemnych pomogą tekturowe tuleje szalunkowe. Istotną kwestią jest to aby betonowe stopy fundamentowe wylane w glebie na głębokość 70 cm wystawały jeszcze na około 5 cm nad jej powierzchnię. Szczególnie drewniane elementy wiaty nie będą wtedy narażone na zawilgocenie. Prawidłowo wykonane fundamenty mogą oszczędzić wykonawcy konieczności utwardzania podłoża.
Jak utwardzać podłoże pod wiatę?
Gdy jest to koniecznie nie warto oszczędzać i pomijać stabilizację gruntu. Wystarczy wylewka betonowa lub właściwie położona kostka brukowa. Niektórzy decyduję się też na wylanie ław fundamentowych, ale jest to droższe i w większości przypadków niepotrzebne. Prawidłowe wykonanie fundamentów punktowych z użyciem tulei szalunkowych wystarczy.
fot. Tarnopak
Fundamenty pod wiatę garażową krok po kroku
Należy zabetonować stopy fundamentowe. Wyznaczyć ich położenie. Następnie należy wykopać dołki w ziemi i ułożyć w nich 10 cm tzw. chudego betonu. Wykonać szalunek tulejowy, a w każdym z nich zbrojenie z prętów stali powiązanych strzemionami. Pręty mogą zostać wypuszczone ze stóp fundamentowych, żeby połączyć je ze stalowymi podstawami słupów wiaty. Te ostatnie muszą być umieszczone w szalunkach, gdy beton już tężeje. Po związaniu betonu na podstawach ustawia się słupy.
Nie tylko fundamenty
Wiatę wolnostojącą lub przylegającą do budynku również w całości można wesprzeć na konstrukcji z słupów betonowych. Tuleje szalunkowe sprawdzą się tutaj doskonale umożliwiając sprawne uzyskanie gładkiej powierzchni betonu i kolumn o wybranej wielkości przekroju z metalowymi prętami w środku. Demontaż takiego tekturowego szalunku jest szybki i prosty – nawet dla początkujących budowniczych.
Pozostałe zalety wiat garażowych
Mówiono tutaj o prostocie wykonania i minimum formalności. Dlaczego wiata garażowa to dobra alternatywa? Odpowiedzią są koszty. Metr kwadratowy garażu kosztuje niemalże tyle samo co taka sama powierzchnia salonu w domu. Zaoszczędzić pozwoli nam chociażby brak konieczności wylewania odpornej na ścieranie posadzki czy montażu drogiej bramy garażowej. A samochód będzie prawidłowo zabezpieczony. Na samym końcu warto wspomnieć o oszczędności samego miejsca, a także zysku – tym razem na estetyce. Lekkie wiaty mają dużo w tej kwestii do zaoferowania.
Więcej o możliwościach szalunku kartonowego można przeczytać na www.tarnopak.pl